Bådhallen bruges som værksted, så der er ofte "spåner" på gulvet.


Båden vedligeholdes også her.

Bådens plads

Tilia på sin transportvogn.

Tilia på sin transportvogn.
Foto: Ib Stolberg-Rohr

Tilia er altid placeret på transportvognen med styrbord side mod en forhøjning så besøgende kan få fuldt udsyn ned i båden.

Udstilling

Fotoplancher og stævnstykket.

Fotoplancher og stævnstykket.
Foto: Ib Stolberg-Rohr

Plancherne på endevægen viser de forskellige faser i bådens tilblivelse og afprøvning.
Billedet for enden af stævnstykkets horn er fra en af Nationalmuseets opstillinger af den originale Hjortspringbåd.

Den "halve" båd forrest er en øvelsesudgave i fuld størrelse af et stævnparti. Det har været brugt, sammen med et, nu adskilt, midterstykke, til udstillinger rundt om, fx. Danmark, Sverige og Tyskland.

Armen med roret er en illustration af en hypotese, fremsat af G. Rosenberg [p. 88], for en evt. anvendelse af de fire klamper, der fundet i stævnen af båden.
Den mørke aftegning på rorbladet er en illustration af det fundne stykke af et rorblad i forreste del af båden. Der er ligeledes en aftegning, nederst, på den anden side af roret, svarende til det fundne stykke fra den agterste del af båden [p. 86 - 89].

Igangvæende projekt

Loke, en udspændt stammebåd, baseret på den svenske Björkebåd.

Loke, en udspændt stammebåd, baseret på den svenske Björkebåd.
Foto: Ib Stolberg-Rohr

Et igangvæende projekt: at lave en båd der er nemmere at håndtere end Tilia.
Det er en udspændt stammebåd, med Björkebåden fra ca. 400 evt. som model. Den er fundet i Sverige.
Den kaldes Loke, fordi den har været så besværlig!

Den anden ende af værkstedet.

Den anden ende af værkstedet.
Foto: Ib Stolberg-Rohr

Den anden ende af værkstedet med de to sideplanker til Loke (nederst, under rodet på bukkene).
Langs væggene er der forskellige arbejdspladser, bl.a. en hvor gæster kan prøve at bruge vores "hjortspringjern", et værktøj fra ca. år. 0, under kyndig vejledning, de er meget skarpe.